Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Wrocławskie Inwestycje wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę węzła przystankowego Dubois-Drobnera. Złożyła ją lokalna spółka Pro-Tra Building z ceną 41,65 miliona złotych.
- Powstanie minicentrum przesiadkowe będące bramą na Nadodrze - mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Zamiast najwęższego przystanku - nowoczesny węzeł
Najwęższy przystanek tramwajowy we Wrocławiu, a może i w całym kraju, znajduje się po północno-zachodniej stronie torowiska.


Zmieni się nie tylko układ peronów. Nie będzie to remont - węzeł zostanie zbudowany od nowa. Tory tramwajowe będą usytuowane w innym miejscu i zmieni się geometria jezdni - dzięki temu na wyspie będzie miejsce na podwójne przystanki autobusowo-tramwajowe z szerokimi peronami. Bardzo wiele jest do zrobienia również pod ziemią.
- Będziemy kopać głęboko i intensywnie, aby przebudować m.in. XIX-wieczne sieci. Planujemy zająć się tu potężnym zakresem prac związanych z przebudową infrastruktury podziemnej - zapowiada Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. - Czekają nas prace na sieci: energetycznej, gazowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej oraz telekomunikacyjnej.
Przebudowa węzła Drobnera-Dubois potrwa półtora roku
Teraz przystanki o nazwie "Dubois", z których korzystają dwie regularne linie tramwajowe i trzy dzienne autobusowe, usytuowane są w czterech miejscach. Nie ma tu optymalnych rozwiązań nie tylko dla pojazdów komunikacji miejskiej, ale też dla pasażerów, pieszych i rowerzystów.
- Wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizacje prac. Podczas wykonania zadania przez ulice objęte przebudową ma odbywać się ruch pojazdów, ale w ograniczonym korytarzu. Tramwaje nie będą jeździć przez około 14 miesięcy - informuje Krzysztof Świercz.
Prace mogą się rozpocząć w okresie wakacyjnym. O szczegółach będziemy informować. Kluczową zmianą dla pasażerów będzie to, że powstaną długie perony, przy których zmieszczą się jednocześnie dwa tramwaje lub dwa autobusy, albo jeden tramwaj i jeden autobus. Przesiadając się z autobusu na tramwaj lub odwrotnie będziemy korzystać z tego samego peronu.
Przebudowa skrzyżowania Drobnera z Dubois - będzie zielono
Na Drobnera przy skrzyżowaniu z Dubois powstanie pół kilometra nowych torów i 1,2 km trakcji tramwajowej. Otoczenie stanie się przyjemniejsze. Posadzonych będzie 19 drzew (w tym osiem na peronach), 1300 krzewów liściastych, 1490 pnączy, 1052 sztuk traw ozdobnych, 263 półkrzewów i 263 roślin cebulowych.
W obrębie skrzyżowania powstaną ogrody deszczowe, a miejsca, w których nie da się posadzić drzew, zostaną obsadzone różami. Szczególną uwagę zwrócono na ochronę platana klonolistnego rosnącego przy ul. Drobnera, który zyska większą przestrzeń biologicznie czynną.
Drogi rowerowe, które tu powstaną będą się łączyć z tymi na Pomorskiej i w dalszej części Dubois. Dlatego roboty budowalne będą się toczyć również na odcinku Dubois od Drobnera do Pomorskiej. Wybudowane zostanie również przejście dla pieszych na wysokości ulicy Cybulskiego, co usprawni komunikację pieszą w rejonie mostu Uniwersyteckiego.
Cały obszar zostanie także wyposażony w nowoczesne, energooszczędne oświetlenie – stanie tu 27 latarni oraz 84 oprawy oświetleniowe. W liczbie tej są również doświetlenia przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów.